اگزما چیست؟ انواع روش های درمان آن


اگزما چیست؟ انواع روش های درمان آن

اگزما چیست؟

 

اگزما یا درماتیت به مجموعه شرایطی گفته میشود که مشخصه ی بارز آن التهاب پوستی است. بین تمامی اگزما ها ، اگزمای اتوپیک رایج ترین نوع اگزما است. علائم آن عبارتند از : خارش ، قرمزی ، پوسته پوسته شدن و آبله های کوچک از علائم این عارضه می باشد. با توچه به سن بیمار این علائم در نقاط مختلف بدن میتواند ظاهر شود. این شرایط خود را به صورت التهابات ناگهانی مکرر که شرایط وخیمی را پدید می آورند بروز می دهد.

این برانگیختگی های التهابی میتواند در اثر تماس با عوامل محرکی مثل صابون ، شوینده ها ، پارچه های زیر یا غذاهای بخصوصی شروع به فعالیت کند.

 

اگزما دست

اگزما دست، یکی از انواع درماتیت است که خود را با التهاب مزمن و خارش‌دار پوست نشان می‌دهد. اگزما می‌تواند هر ناحیه از بدن را درگیر کند، اما اگزمای دست به‌‌ صورت درگیری دست‌ها از ناحیه مچ به پایین تعریف می‌شود. این بیماری، شایع‌ترین بیماری پوستی ناشی از کار تلقی می‌شود.

دست‌ها بیش از سایر نواحی بدن در بیماری‌های پوستی ناشی از کار درگیر می‌شوند، زیرا ما از دست‌ها برای برقراری ارتباط، حمل اشیاء، شست‌وشو و فعالیت‌های روزانه استفاده می‌کنیم که دست‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند.

 

علائم اگزمای دست

 

خارش

قرمزی

سوزش

خشکی

تاول

پوسته پوسته شدن

ترشح

و....

 

علت اگزمای دست

 

تحریکی

ژنتیک

تغذیه

آلرژیک

آتوپیک

 

 

اگزما صورت چیست؟

بخش‌های مختلفی از پوست بدن در معرض ابتلا به اگزما قرار دارد. به‌عنوان مثال می‌توان به دست، پا، صورت، سینه، کمر و… اشاره کرد. این عارضه در هر یک از این موارد می‌تواند به‌تنهایی یا ترکیبی در یک فرد بروز پیدا کند. اگزما صورت، یکی از شایع‌ترین انواع این بیماری است که به‌دلیل فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی در برابر انواع محرک‌ها به‌وجود می‌آید.

این عارضه در صورت، نوعی اختلال پوستی مزمن و قابل کنترل است که به صورت التهاب، قرمزی، خارش، ضایعات برجسته و پوسته‌ریزی نمایان می‌شود.

 

علائم اگزمای صورت

 

تورم

خارش

قرمزی

التهاب

پوسته‌پوسته شدن

برجستگی‌های ریز یا سکه‌ای مانند

تاول‌های قرمز یا قهوه‌ای(که در صورت عفونت به رنگ زرد تغییر می‌کنند.)

 

شدت اگزما صورت

 

نوعی تقسیم‌بندی برای اگزما در صورت، براساس شدت علائم ارائه شده است. بر این اساس، این عارضه به سه نوع حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود.

 

اگزمای حاد صورت

نوع حاد دارای علائمی از قبیل ضایعات متورم، قرمز روشن و آبدار به همراه خارش شدید است.

 

اگزمای تحت حاد صورت

اگزمای تحت حاد صورت التهاب پوستی است که  در ادامه حالت حاد این عارضه اتفاق می افتد. در حالت تحت حاد، ضایعات به حالت فلسی تغییر شکل داده و با قرمزی و خارش متوسط تا شدید همراه می‌شوند.

 

اگزمای مزمن صورت

 پوست صورت در نوع مزمن نیز ضخیم، ترک خورده و دچار خارش متوسط تا شدید است.

 

علت ایجاد اگزما در صورت

وراثت

آلرژی

تغذیه

و سایر علل عمومی (تعریق ، خشکی پوست ، موادشوینده و....)

 

اگزمای تناسلی چیست؟

اگزمای تناسلی، نوعی عارضه پوستی است که منجر به ایجاد لکه‌های قرمز خارش‌دار و ترک‌های نازک در پوست ناحیه تناسلی زنان و مردان می‌شود. این عارضه مسری نیست و انواع مختلفی دارد. انواع اگزما که ممکن است منجر به خشکی پوست در این ناحیه شود، اگزمای آتوپیک و درماتیت سبورئیک و درماتیت تماسی است.

 

علائم اگزمای تناسلی

 

از رایج‌ترین علائم این عارضه، اگزمای مقعدی و اگزمای واژن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بثورات و قرمزی پوست

خارش یا حساسیت در اطراف بثورات

خشکی پوست

قرمز، قهوه‌ای یا خاکستری شدن قسمت‌هایی از پوست

تاول‌های کوچکی که ممکن است مایع را باز و آزاد کنند

ضخیم شدن یا پوستهپوسته شدن پوست ناحیه تناسلی

 

برخی از این علائم ممکن است زمانی که فرد به یک عفونت مقاربتی (STI) مانند زگیل تناسلی، تبخال دستگاه تناسلی یا ویروس نقص ایمنی بدن مبتلاست نیز بروز کنند. برای تشخیص درست اگر موارد بالا همراه با این علائم باشد، فرد به STI مبتلا شده است:

ترشحات غیرمعمول ناحیه تناسلی

خونریزی

سردرد

تب

لرز

تورم غدد لنفاوی

 

علت اگزمای تناسلی

اگزما تناسلی، ناشی از ژنتیک و محیط است. بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه دارای جهش در ژن‌های تولیدکننده پروتئین فیلاگرین هستند.

سایر محرک‌های احتمالی عبارتند از؛

مواد شیمیایی موجود در شامپو یا صابون

جنس پارچه لباس، مانند پلیاستر یا پشم

مواد آنتی‌باکتریال موجود در پمادها یا دستمال مرطوب، ژل، پودر تالک و دستمال مرطوب

دود سیگار

فرمالدئید

تعریق زیاد

پوشیدن لباس تنگ و اصطکاک

اصلاح، دئودورانت

بواسیر

داروهای ضدعفونی‌کننده مانند Dettol، Savlon و TCP و محصولات مشابه نیز می‌توانند باعث اگزما آلت تناسلی شوند.

 

درمان اگزمای پوستی در طب سنتی

درمان اگزمای پوستی در طب سنتی، مجموعه‌ای از آموزه‌هاست که توسط متخصصان طب سنتی برای اگزما و حساسیت پوستی ارائه می‌شود. در طب سنتی، ابتدا علت عارضه حساسیت پوستی با توجه به دیدگاه‌های موجود در این طب، مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن، درمان مورد نظر به فرد داده می‌شود.

 

درمان اگزمای پوستی از دیدگاه تبریزیان

در درمان اگزما با روش دکتر تبریزیان، فرد باید دارویی به‌نام پوستی-مالیدنی که جزو داروهای ترکیبی ایشان است را به مدت یک هفته مصرف کند. فرد این دارو را باید در حمام به مدت ?? دقیقه به ناحیه­ای که دچار عارضه شده، بمالد و سپس آن را شست‌وشو دهد. اگر هم می‌خواهد در بیرون از حمام این کار را انجام دهد، باید شرایطی شبیه حمام ایجاد کند مثلا پلاستیک دور آن ناحیه ببندد.

 اگر کسانی به این داروی پوستی-مالیدنی دسترسی ندارند، برای درمان اگزمای پوستی در طب سنتی تبریزیان می‌توانند از حنا و نوره ارگانیک استفاده کنند. نوره‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند، ترکیبات شیمیایی دارند و آسیب زیادی به بدن وارد می‌کنند.

فرد می‌تواند نوره‌ای که از آهک و زرنیخ یا آرسنیک تشکیل می‌شود را با حنا و آب مخلوط کند و روی ناحیه دچار اگزما بمالد و در حمام و جایی که بخار دارد، به مدت یک تا دو ساعت صبر کند و روی آن ناحیه را پلاستیک بکشد. فرد باید این عمل را به مدت یک هفته انجام دهد تا اگزمای او برطرف شود.

فیلم‌های زیر توضیحات استاد تبریزیان درباره درمان اگزمای پوستی است.

 

درمان اگزما دکتر خیراندیش در طب سنتی

دکتر حسین خیراندیش معتقد است برای درمان اگزمای پوستی در طب سنتی، بررسی علت آن مقدم است؛ از این‌رو اگر اگزما صفراوی باشد، خوراکی‌های با طبع گرم و تند، خارش آن را بیشتر می‌کند که در این صورت، محل اگزما را باید با آب سرد و خنک شست‌وشو داد و درمان آن خوردن سکنجبین و انجام حجامت عام است.

اگر اگزما سوداوی باشد، برعکس اگزمای صفراوی، با آب سرد خارش پیدا می‌کند که باید سکنجبین سرد (زرشک به جای سرکه) استفاده و حجامت موضعی انجام شود، یعنی روی ناحیه دچار اگزما حجامت انجام شود.

 درمان خوراکی آن نیز مصرف ?? روزه انار است.

کلیپ زیر دیدگاه دکتر حسین خیراندیش برای درمان اگزمای پوستی در طب سنتی نشان داده شده است.

 

 

انواع روش‌های درمان خانگی اگزمای پوستی

هدف ما در این مقاله، بیان مهم‌ترین و موثرترین راهکارهای درمان خانگی برای اگزما است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

غذاهای مفید

 

گزما یک بیماری التهابی است. نتیجه این بیماری، پوستی قرمز است که خارش و سوزش زیادی دارد. رژیم مناسب غذایی برای درمان اگزما اهمیت فراوانی دارد. برخی از مواد غذایی به التهابات پوستی دامن می‌زنند و حتی باعث تشدید آن‌ها می‌شوند. در مقابل، برخی دیگر از مواد غذایی باعث تسکین التهاب و علائم می‌شوند. افراد مبتلا به این بیماری باید مواد غذایی را که به آن‌ها حساسیت دارند بشناسند.

رژیم غذایی مناسب اگزما، دوره درمان ندارد. افراد مبتلا به این بیماری باید همیشه توجه داشته باشند که چه غذایی مصرف می‌کنند. در ادامه، برخی از مواد غذایی مناسب برای کاهش التهابات پوستی را نام برده‌ایم.

ماهی

سبزی خوردن

لوبیا و عدس

میو‌ه‌های رنگی

انواع سبزیجات

زردچوبه و دارچین

افراد مبتلا به اگزما ممکن است به مواد غذایی مختلفی حساسیت داشته باشند. در واقع آن‌ها باید با تجربه، موادی که برایشان مفید نیست را پیدا کنند. در ادامه برخی از مواد غذایی را نام برده‌ایم که به‌طور کلی التهابات پوستی را بیشتر می‌کنند.

لبنیات

تخم‌مرغ

سویا

گندم

 

انواع داروهای گیاهی

 

آلوئه ورا

اگر فردی برای اولین بار از آلوئه‌ورا برای درمان خانگی اگزما استفاده می‌کند، باید ابتدا مقدار کمی از آن را روی محل اگزما بزند. با این کار می‌تواند مطمئن شود که به این ژل حساسیت دارد یا خیر. در برخی موارد استعمال آلوئه‌ورا علائمی مانند سوزش یا خارش ایجاد می‌کند. در صورت ایجاد این علائم، بهتر است بیمار به سراغ سایر راهکارهای درمان اگزما برود.

برای نتیجه‌گیری سریع‌تر، بهتر است آلوئه‌ورا به صورت روزانه روی اگزما مالیده شود و تا زمان بهبود علائم، استفاده از آن ادامه پیدا کند.

 

جوش شیرین

 

برای درمان اگزما با جوش‌شیرین لازم است یک چهارم فنجان جوش‌شیرین در یک وان آب ولرم حل شود. سپس فرد مبتلا به اگزما به گونه‌ای در وان بخوابد که ناحیه مورد نظر در آب قرار گیرد. بعد از ده الی پانزده دقیقه باید از وان خارج شود و بدن خود را بشوید. رعایت نکات زیر تأثیر این روش را بیشتر می‌کند.

از آب ولرم استفاده شود و نه آب داغ.

از مالیدن پوست هنگام دراز کشیدن در وان خودداری شود.

بعد از حمام، پوست با حوله نرم خشک شود.

بعد از خشک کردن پوست بهتر است آن را به آرامی با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها ماساژ داد. این کار باید تا سه دقیقه ادامه پیدا کند.

بهتر است فرد مبتلا به اگزما تا چند دقیقه بعد از استعمال مرطوب‌کننده، لباس نپوشد. با این کار مرطوب‌کننده جذب پوست می‌شود.

 

روغن های گیاهی

 

روغن آرگان

روغن آووکادو

روغن نارگیل

روغن جوجوبا

روغن سویا

 

منبع : https://zibaclick.com/

 

URL

https://www.pinterest.com/pin/1103381977428636599

https://sites.google.com/view/mandyrobe4/home

https://onlineproofing.home.blog/2022/04/14/zibaclick/

https://mandyrobe4.tumblr.com/

https://www.reddit.com/r/business/comments/u36327/%D9%85%D8%B1%D8%AC%D8%B9_%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D9%88_%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C/

https://myspace.com/mandyrobe4

https://www.goodreads.com/user/show/150196654-shah-stam

https://en.gravatar.com/mandyrobe4

https://www.ted.com/profiles/34505394